Trouwen

  • Wedding At The Helipad © Cerf Island Resort & Mason's Travel
    Wedding At The Helipad © Cerf Island Resort & Mason's Travel

De Seychellen is met zijn natuur en ambiance een zeer geschikte locatie om te gaan trouwen.

Tevens zijn de hotels ingespeeld op huwelijken, alhoewel er altijd maar één huwelijk per hotel per dag is. Sommige hotels hebben bijna dagelijks een huwelijk, anderen maar af en toe. Het is daarom zaak om ruim van tevoren een datum voor het huwelijk bij het hotel vast te leggen, met name indien u om welke reden dan ook gebonden bent aan een bepaalde datum of een bepaald hotel.

Kosten van het huwelijk op de Seychellen

Bij een huwelijk op de Seychellen heeft u te maken met

  • organisatorische en wettelijke kosten (ongeveer 525 euro)
  • extra kosten indien huwelijk na 17.00 plaatsvindt of in het weekend
  • Evt. reiskosten van de ambtenaar van de Burgerlijke Stand (afhankelijk locatie huwelijk)
  • basiskosten van het hotel (prijs afhankelijk van het hotel)
  • aanvullende kosten bv. fotograaf, muziek e.d.

Onderstaand treft u enkele aanvullende mogelijkheden (vraag vrijblijvend om een prijsindicatie)

  • bloemenarrangement
  • muziekband of een sega-groep
  • drank bv wijn, champagne
  • fotograaf
  • video van de huwelijksdag
  • bruidstaart

Bruidsparen die op de Seychellen niet bij Bureau voor de Burgerlijke Stand willen trouwen, moeten een (reiskosten)vergoeding betalen. Deze vergoeding is van toepassing op ceremonies die op elke doordeweekse dag op Mahé of op een van de zogenaamde Inner Islands worden gehouden.

Tot de zogenaamde Inner Islands wordt gerekend: Anonyme, Bird, Cerf, Cousine, Denis, Frégate, La Digue, Moyenne, North, Praslin, Round, Ste Anne, en Silhouette-eilanden. Het as bruidspaar moet de reis-/transportkosten voor de ambtenaar van de Burgerlijke Stand betalen om naar deze eilanden af te reizen.

Het Bureau voor Burgerlijke Stand heeft echter ook officieren op zowel Praslin als La Digue.

As bruidsparen die willen trouwen op één van de buitenste eilanden, waaronder Alphonse of Desroches, moeten een hogere vergoeding betalen.

Wedding On The Beach © Sunset Beach Resort

Wedding On The Beach © Sunset Beach Resort

Locatie van het huwelijk

Bruidsparen bepalen in beginsel zelf waar het huwelijk plaatsvindt. Dat kan op het Bureau van de Burgerlijke stand of in of nabij één van de hotels op de Seychellen.

Indien het huwelijk buiten het hotel plaatsvindt dan moet de locatie worden voorgelegd aan de Burgerlijke Stand van de Seychellen.

Voorbereidingen in Nederland

De benodigde papieren, kopieën van de eerste zes pagina’s van de paspoorten en een kopie van een recent internationaal uittreksel uit het geboorteregister én uit het bevolkingsregister, dienen ruim voor de huwelijksdatum op de Seychellen te zijn.

Indien één van de partners eerder getrouwd is geweest of geadopteerd is, zijn er nog andere papieren nodig. Vraag ons naar de exacte papieren.

U zorgt dat die papieren op tijd (hoe eerder hoe beter) bij ons zijn. Wij dragen zorg dat de papieren uiterlijk acht weken voor de huwelijksdatum bij onze agent ter plekke zijn, die van tevoren alle formaliteiten regelt.

Op reis naar de Seychellen

Op reis naar de Seychellen dient u de originele documenten zelf mee te nemen. Aangekomen op de Seychellen neemt een vertegenwoordiger van onze agent contact met u op om de voorbereidingen voor het huwelijk en de huwelijksdag volledig door te nemen en uw (evt aanvullende) wensen te inventariseren.

U dient minstens twee werkdagen op de Seychellen te zijn voordat u kunt trouwen. Voorafgaand aan het huwelijk dienen bruid en bruidegom zich te vervoegen in de hoofdstad voor het tekenen van een zogenaamde affidafit.

Na het sluiten van het huwelijk neemt onze agent de papieren in om te zorgen voor het apostille stempel, een soort van waarmerking om uw huwelijk formeel te legaliseren. Dit zal veelal geschieden door het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Feitelijk verklaart dat ministerie dan dat het huwelijk conform de wetten van het land heeft plaatsgevonden.

U dient de getekende papieren van onze agent terug te krijgen. Vraag er anders naar omdat anders de papieren moeten worden nagestuurd.

Wedding Ceremony © Desroches Island Seychelles

Wedding Ceremony © Desroches Island Seychelles

Terug in Nederland

Inschrijving in de eigen gemeente

Zodra u in Nederland bent aangekomen raden wij u aan om naar uw eigen woongemeente te gaan om de akte te tonen. Let wel dit is niet verplicht.

Inschrijving van een buitenlandse huwelijksakte is niet verplicht. Een afschrift of uittreksel van een akte heeft echter een beperkte geldigheidsduur, ook het afschrift uit het buitenland.

Inschrijving bij Bureau Bijzondere Akten (Den Haag)

Veel instanties accepteren geen afschriften en/of uittreksels die ouder zijn dan 6 maanden. Het Bureau Bijzondere Akten te Den Haag accepteert deze afschriften wel. Indien de akte is ingeschreven kunt u te allen tijde afschriften en/of uittreksels opvragen bij de burgerlijke stand van Den Haag.

Voordeel: inschrijving bespaart u later tijd en geld. De inschrijving is gratis (met uitzondering van portokosten, afschriften/uittreksels en/of trouwboekje). De gemeente Den Haag brengt ook kosten in rekening namelijk voor het aangetekend retour zenden van de originele documenten.

Welke stukken moet u overleggen voor inschrijving van een huwelijksakte:

  • een origineel afschrift van de buitenlandse huwelijksakte, zonodig voorzien van een legalisatie of apostille
  • een bewijs van Nederlanderschap van één of beide partijen (kopie Nederlands paspoort is voldoende)
  • een kopie van het paspoort van de partij met de vreemde nationaliteit (indien van toepassing)
  • originele afschriften van de geboorteakten van beide partijen (indien nodig gelegaliseerd en/of vertaald)
  • een ondertekend verzoek om de buitenlandse huwelijksakte in Nederland te laten inschrijven

Nota Bene: Door veranderende regelgeving kan het voorkomen dat bepaalde (extra) documenten nodig zijn voor inschrijving. Mocht dit het geval zijn dan zal het Bureau Bijzondere Akten u daarvan op de hoogte stellen.

Nadat u alle benodigde documenten heef verzameld kunt u deze digitaal via zenden aan de gemeente Den Haag.

Nadat u het formulier verstuurd heeft, ontvangt u een e-mailbericht met een registratienummer (LTK- nummer). Bewaar dit nummer voor de verdere correspondentie.

Is uw verzoek niet compleet, dan neemt de gemeente uw aanvraag niet in behandeling. U ontvangt hiervan bericht.  Is uw verzoek compleet, dan vraagt de gemeente u om de originele documenten toe te sturen. Deze originele documenten ontvangt u zo spoedig mogelijk terug. Alle documenten worden beoordeeld en op echtheid onderzocht. Als uit de controle blijkt dat de documenten vals of vervalst zijn of dat u ze via fraude heeft verkregen, krijgt u ze niet terug.

Vanaf het moment dat de gemeente uw originele documenten ontvangen en goedgekeurd heeft, duurt het uiterlijk 6 weken voordat uw akte(n) is/zijn ingeschreven.

Aanvullende informatie over de inschrijving buitenlandse akten inclusief de digitale inschrijving kunt u vinden op de website (klik hier) van de gemeente Den Haag.

 

Print Friendly, PDF & Email